ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2013

Οι κοινωνικές δεξιότητες ως αντίδοτο για την ενδοσχολική βία


Το φαινόμενο της βίας στα σχολεία μας είναι σε έξαρση και έχει απασχολήσει ιδιαίτερα γονείς, δασκάλους ειδικούς και μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Τα παιδιά που θεωρούνται «διαφορετικά» λόγω εμφάνισης, αδύναμα ή μοναχικά είναι συνήθως τα παιδιά που λαμβάνουν βία είτε σωματικής, είτε λεκτικής μορφής ή απλά βιώνουν τον αποκλεισμό από το σύνολο.

koi

Μια νέα έρευνα από το πανεπιστήμιο του Ιλινόις των Ηνωμένων Πολιτειών έρχεται να ρίξει φως στα αίτια που προκαλούν την ενδοσχολική βία καθώς επίσης και να προτείνει τρόπους για πιο υγιή αντιμετώπιση αυτών των περιστατικών.

Παρόλο που ο πρωταρχικός στόχος των παρεμβατικών μεθόδων είναι να εξαλειφθούν τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας, οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι είναι εξίσου σημαντικό να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να αντιμετωπίζουν την επιθετικότητα των συμμαθητών τους με τρόπους που δεν επιδεινώνουν την κατάσταση αλλά την επιλύουν.

Η εν λόγω έρευνα υποστηρίζει ότι οι στόχοι που θέτουν τα παιδιά στις σχέσεις τους καθορίζουν πως θα αντιδράσουν στη βία και αν η ανταπόκριση τους θα έχει αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις των παιδιών οι κοινωνικοί τους στόχοι χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

Α. Προσπάθειες να αποκτήσουν κοινωνικές δεξιότητες και να διαμορφώσουν σχέσεις υψηλής ποιότητας όπως το να μάθουν πως να είναι καλοί φίλοι.

Β. Προσπάθειες να κερδίσουν θετικά κοινωνικά σχόλια και γόητρο όπως για παράδειγμα, να έχουν δημοφιλείς φίλους.

Γ. Προσπάθειες να ελαχιστοποιήσουν τα αρνητικά κοινωνικά σχόλια, όπως το να αποφεύγουν να τους δουν ως αποτυχημένους.

Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν ότι η κατηγορία των παιδιών που επιδιώκει να αποκτήσει κοινωνικές δεξιότητες και σταθερές και δυνατές σχέσεις είχε περισσότερες πιθανότητες να ανταποκριθούν με πιο εποικοδομητικές μεθόδους στα περιστατικά βίας που αντιμετώπιζει. 

 Επιπλέον, αυτή η κατηγορία παιδιών στόχευε στο να διερευνά την κατάσταση και να αποκομίσει γνώση από το συμβάν, όπως επίσης, και να διαχειριστεί αποτελεσματικά τα συναισθήματα. Αυτά τα παιδιά είχαν τις λιγότερες πιθανότητες να επηρεαστούν συναισθηματικά από το συμβάν σε σχέση με τα παιδιά που ήθελαν να είναι δημοφιλή ή να αποφύγουν το διασυρμό.


koi2
Το συμπέρασμα είναι ότι είναι σημαντικό να διδάξουμε και να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά στη σημαντικότητα των κοινωνικών σχέσεων και της αληθινής φιλίας.
 
Αν οι προτεραιότητες των παιδιών αλλάξουν, από το να θέλουν να είναι δημοφιλή στο να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και ουσιαστικές σχέσεις, τότε μαθαίνουν να στοχεύουν στο να λύνουν αποτελεσματικά τις διαφορές τους με τα άλλα παιδιά, να διαχειρίζονται τα συναισθήματα τους και να βλέπουν τη θετική πλευρά των δυσκολιών. 


Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε παιδιά που δεν το βάζουν κάτω και λύνουν τα προβλήματα τους με εποικοδομητικό τρόπο χωρίς να διαιωνίζουν το πρόβλημα.

Αμαλία Λουίζου, ΜΑ
Ψυχοθεραπεύτρια-Οικογενειακή Σύμβουλος
Κέντρο Παιδιού Εφήβου Οικογένειας
www.kepeo.com
Πηγή: Journal of Child Development

 http://www.childit.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Στον Δάσκαλο



Του Κωστή Παλαμά
Σμίλεψε πάλι, δάσκαλε, ψυχές!
Κι ότι σ' απόμεινε ακόμη στη ζωή σου,
Μην τ' αρνηθείς!
Θυσίασέ το ως τη στερνή πνοή σου!
Χτισ' το παλάτι, δάσκαλε σοφέ!
Κι αν λίγη δύναμη μεσ' το κορμί σου μένει,
Μην κουρασθείς.
Είν' η ψυχή σου ατσαλωμένη.
Θεμέλια βάλε τώρα πιο βαθειά,
Ο πόλεμος να μη μπορεί να τα γκρεμίσει.
Σκάψε βαθειά.
Τι κι' αν πολλοί σ’ έχουνε λησμονήσει;
Θα θυμηθούνε κάποτε κι αυτοί
Τα βάρη που κρατάς σαν 'Ατλαντας στην πλάτη,
Υπομονή!
Χτίζε, σοφέ, της κοινωνίας το παλάτι!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top